Google kommer med sin viktigste oppdatering av Gmail noensinne

Google, gmail

november 13, 2023

I oktober lanserte Google og Yahoo en endring som de fleste brukere ikke vil legge merke til – i hvert fall ikke direkte – men som påvirker markedsførere.

Selskapene sier at de vil kreve at avsendere som sender mer enn 5 000 bulk e-poster per dag til Gmail-brukere, oppfyller visse krav. Dette er Google sitt siste tiltak for å beskytte brukere ved å redusere mengden spam som havner i innboksen.

Etter 19 år i markedet kommer Google med sin viktigste oppdatering av Gmail noensinne.

Det vil endre innboksen din for alltid. E-postmarkedsførere må nå tilpasse seg Googles regler.

Ikke bare vil det redusere mengden uønsket spam, det vil også gjøre det enklere å melde seg av markedsførings-e-poster du ikke ønsker.

Google vil fra februar 2024 kreve at avsenderne oppfyller følgende krav:

Autentisere e-posten sin: Google vil kreve at de som sender store mengder, sterkt autentiserer e-postene sine i tråd med etablerte beste praksis. Målet er å lukke smutthull utnyttet av angripere som truer alle som bruker e-post.

Gjøre det enkelt å melde seg av: Google vil kreve at store avsendere gir Gmail-mottakere muligheten til å melde seg av kommersielle e-poster med ett klikk, og krever at de behandler avmeldingsforespørsler innen to dager.

Sikre at de sender ønsket e-post: For å legge til enda en beskyttelse, vil Google fremover håndheve en tydelig spamrategrense som avsendere må holde seg under for å sikre at Gmail-mottakere ikke blir bombardert med uønskede meldinger.

Hittil har Google i stor grad stolt på kunstig intelligens-verktøy for å filtrere ut spam-meldinger. Selskapet sier at det blokkerer mer enn 15 milliarder e-poster per dag.

Mens AI har vært en stor del av kampen mot spam, viser det seg at det også er en stor del av problemet. Greia er at generative AI-verktøy drevet av store språkmodeller blir veldig gode, veldig raskt. De kan allerede generere e-poster som er overbevisende nok til å lure de fleste til å tro at de ble skrevet av et menneske.

Hvis Googles spamfilter avhenger av å oppdage når en e-post er auto-generert, vil den evnen snart bli mye mindre nyttig. Det virker ikke så langt unna at AI-verktøy snart vil ha evnen til å lage e-poster som er overbevisende nok til å lure AI-spamfiltre.

Så, Googles strategi innebærer en mye mer menneskelig tilnærming – ved å kreve at avsendere bevise hvem de sier de er. Hvis en e-postmarkedsfører vil opprette e-poster med ChatGPT, Bard, eller et annet AI-verktøy, er det greit, men de må autentisere sin identitet. Det alene vil ikke stoppe folk fra å sende spam, men det kan hindre det fra å dukke opp i innboksen din.

Det er verdt å nevne at hva Google mener med spam kan være annerledes enn det du tror det kan bety. For de fleste av oss er enhver e-post vi ikke ba om og ikke bryr oss om, i utgangspunktet like ubrukelig som spam, uansett om den oppfyller den tekniske definisjonen eller ikke.

Den gode nyheten er at Googles endring også vil hjelpe med det. Et av kravene er at avsendere må inkludere en lenke for avmelding med bare ett klikk. Det betyr at de ikke kan kreve at du hopper gjennom ringer for å melde deg av, noe mange e-postmarkedsførere gjør i håp om å gjøre prosessen akkurat vanskelig nok til at du gir opp. Og for avsendere som får e-postene sine merket som spam, vil Gmail blokkere e-postene deres når de når en bestemt terskel.

Google kontrollerer verdens største e-posttjeneste, noe som betyr at de har pressmiddelet til å tvinge e-postmarkedsførere og andre til å ta i bruk disse endringene, ellers vil de miste tilgangen til mer enn en milliard innbokser. Det beste er at selv om du ikke bruker Gmail, vil du dra nytte av det.

Ingen som primært har som mål å sende så mange e-poster som mulig så enkelt som mulig, vil lage en type e-post for Gmail-abonnenter og en for alle andre. Hvis du bruker Exchange, iCloud, eller en annen e-posttjeneste, må e-postene du mottar også tillate at du melder deg av med bare ett klikk.

Endringene representerer en betydelig endring i hvordan e-post fungerer. Tidligere har en av grunnene til at kampen mot spam har vært så vanskelig vært at e-post er en åpen protokoll.

Enhver kan sende en e-post til hvilken som helst e-postadresse de kommer over. Du kan prøve å oppdage meldinger som inneholder skadelig innhold, for eksempel, men det er fortsatt bare en kamp mot en veldig bestemt del av mennesker som fyller innboksene våre med uønsket søppel hver dag.

Denne endringen betyr at hvis du som markedsfører sender noe til mange e-postadresser samtidig, må du bevise hvem du er og gjøre det enkelt for folk å slutte å motta e-postene dine. Hvis det fungerer, vil det endre innboksen for alle – på en god måte – for alltid.

Lurer du på hvordan dette påvirker dine kampanjer og kundedatabase? Snakk med oss i ROCS og vi hjelper deg.

Vil du lese mer om tema i detalj. Sjekk ut denne artikkelen hos Sendgrid:

Sendgrid gmail-yahoo-sender-requirements

Du vil kanskje også like…

Riksteatret satser på Agillic

Riksteatret satser på Agillic

ROCS gratulerer Riksteatret med nytt Marketing Automation system. På kun 3 uker har ROCS flyttet over Riksteatret fra...